vrijdag 13 oktober 2017

Maantje gluurt, maantje tuurt....en over dingen die altijd zullen blijven bestaan......




Oh het is alsof de tijd stil heeft gestaan.

Het liedje "Maantje gluurt, maantje tuurt....", wordt bij het naar bed gaan meegezongen door 'onze' tweeling, zo lief en schattig, 3 jaar intussen, wanneer ik ze naar bed breng......het doet me denken aan toen ikzelf zo klein humpie was, en mijn moeder dit voor mij zong........en later toen ikzelf moeder was, zingend voor ons kleine meisje......

Het kan me dan zó ontroeren, omdat hier een herinnering gemaakt wordt......hoe dankbaar kun je dan zijn. De herinnering aan vroeger, aan mijn moeder, hoe mooi ze kon voorlezen.....ik weet nog, ik kon niet ophouden om naar haar mond te kijken, hoe haar mond al die prachtige woorden vormden.....zo lief........

En er wordt niet alleen gezongen, maar natuurlijk wordt er ook voorgelezen....uit het grote dikke Jip en Janneke boek (omdat de tweeling Tristan en Jojanneke heten, maken we er graag woordgrapjes over) en nog steeds zijn de verhaaltjes over die 2 kleine ondeugden  zo leuk (al verander ik wel eens een woord, want soms is het wel heel gedateerd), maar de charme van die 2 is nog steeds even groot als vroeger. Wanneer ik soms schaterlachend zit te vertellen over het kattenkwaad wat die 2 uithalen, wordt er geroepen: Oma niet lachen!!!! haha......dan moet ik nog harder lachen......oma wordt gewoon tot de orde geroepen..... dat kan niet hoor, oma hou op!!




Ik hoop van harte dat jullie allemaal ook van zulke lieflijke herinneringen hebben......en dan hoop ik ook dat jullie ze door kunnen geven, aan eigen kinderen of kleinkinderen, of aan oppas- of bijvoorbeeld buurkindjes, want herinneringen aan liedjes of verhaaltjes, ze zijn zo dierbaar.....en weet je, ze worden ook niet meer vergeten.......

Maantje tuurt, maantje gluurt
al door de venster-ruiten.
’t Is alsof hij ons zeggen wil:
’t Is in de kamer zo stil, zo stil…
Zijn de kinderen al naar bed
of lopen ze nu nog buiten?
Zijn de kinderen al naar bed
of lopen ze nu nog buiten?

Lieve maan, kijk ‘r es aan
ze liggen allang in de veren.
Mooi, zegt maantje en lacht en lacht
‘k wens jullie allen een goede nacht.
Morgen komt er een nieuwe dag
van spelen en van leren,
morgen komt er een nieuwe dag
van spelen en van leren

Ik wens jullie een heerlijke nieuwe dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.