zondag 25 februari 2018

Uhhhhh madeliefjes in hartje winter?



Madeliefjes in de diepe winterkou? Jazeker........zelfs vorige week had ik hier nog een klein vaasje met 1 madeliefje op tafel staan. Gevonden door onze oudste kleinzoon, die even de tuin in wipte en terug kwam met zo'n prachtige lentebode. Het vinden van zo'n klein bloempje in de winter, geeft natuurlijk wel de nodige opwinding. "Kijk oma', een bloem voor jou!". En moet er gelijk een bijpassend vaasje gevonden worden. En ik kan je vertellen voor 1 bloempje kan dat een hele uitdaging zijn.

Maar wist je dat madeliefjes gewoon door kunnen bloeien en groeien zelfs bij -10 graden. Natuurlijk wel op een beschut plekje, of bijvoorbeeld heerlijk onder wat gevallen herfstblaadjes.  Zalig is het dan om nu, in de diepvrieskou misschien toch eens rond te kijken of je een wit bloempje ziet? Ik kan het in ieder geval niet laten. Ook kijk ik regelmatig even bij de hortensia's die een paar weken geleden al groene knoppen droegen. Snoep ik even van een saliebladje, want die zijn zo sterk, die geven geen krimp bij winterkou. Oh en hoe zou het gaan met de stekken in de potten, die toch ook buiten staan (weliswaar onder de een overkapping). De echte sterke overleven wel..........en die mogen straks de grond in. 

En soms drink ik in deze dagen thee gemaakt van madeliefjes, gevonden hier in de tuin. Waar niet gesproeid wordt met gif of enig andere troep gebruikt wordt. Geplukt in de zomer, drogen op het droogrek, en de bloempjes worden bewaard in grote potten. En weet je wat een heel leuke bijkomstigheid is (naast allerlei andere geneeskrachtige werkingen), je wordt vrolijker van het drinken van madeliefjesthee, je neemt het leven wat minder zwaar. Maar dat kan natuurlijk niet anders. Wanneer je denkt aan de zomertuin en de zomerzon, toen je die kleine bloempjes plukte. Misschien loop ik straks de tuin nog even in. Dan vul ik de vogelvoerbakjes even aan, en kijk stiekem in het gras of ik er nog 1 zie........een madeliefje.


een heerlijke ZONdag gewenst....



1 opmerking:

  1. Prachtige Mandala weer Ada!
    Ook zo leuk om te zien dat je regelmatig Tangles toevoegd aan je tekeningen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.