zondag 19 februari 2017

Over potloden, kleurtechniek en........de sluiertechniek



Inkleuren is niet écht mijn ding, ik teken liever, en terwijl ik de lijnen neerzet, vormt zich in mijn hoofd al vaak een beeld (wat vaak ook helemaal niet uitkomt hoor) van met welke kleur ik daarin wil werken. Door ook nog eens de vormen 'open' te laten, kunnen zich daar later weer vormen aan vastmaken............en stromen de kleuren door elkaar heen.

Oh er is tegenwoordig een schat aan 'kleurtjes'. Potloden, stiftjes, gelpennen......gelukkig! Zodat iedereen een materiaal kan kiezen wat bij hem/haar past. Zelf werk ik het allerliefste met kleurpotloden. Oh niet dat ik geen stiften, pennen etc heb, ha een hele voorraad hoor (ik noem het altijd werkmateriaal wat ik gewoon in huis wil hebben)...........maar gebruiken nee, ik ga meestal altijd aan t werk met potloden.



Ook in potloden is een schat aan verschillen. Hard, zacht en alles daar tussenin. Kleurechtheid is ook vaak belangrijk, wanneer je tekening op een zonnige plek hangt, is het fijn wanneer de echte kleur behouden blijft. Materiaalkennis..........vaak adviseer ik mensen, voordat je zo'n prachtig, aanlokkelijk gekleurde potlodendoos koopt (waar vaak een ook behoorlijk prijskaartje aanhangt), koop eens een paar van deze potloden los (als dat mogelijk is), zodat je eerst kunt voelen en zien hóé ze werken......Het is een cursiste ook wel eens overkomen, een prachtige doos gekocht, en ach, nee.....het is toch niet net helemaal. Heel jammer van je investering.

En dan heb je je prachtige kleurpotloden.....en hoe nu in kleuren? Tegenwoordig kun je op You Tube de meest interessante filmpjes bekijken. Ik zou zeggen, neem eens even de tijd, en kijk.....en kijk......en kijk. En daarna zelf aan de slag.

Zelf werk ik het allerliefst met de 'sluiertechniek', het laag over laag werken. Een techniek die je je eigen kunt maken, door het te doen, en nog eens doen, en nog eens doen...........Het is niet iets wat je gelijk in je vingers hebt. Het is net als met alle andere dingen, oefenen baart kunst.......Door bijvoorbeeld iedere dag eens een halfuurtje te gaan zitten en te kleuren, krijg je het echt in je vingers.....en het is ook nog eens heerlijk rustgevend. De laag over laag techniek vind ik heel meditatief.

Jaren geleden heb ik een kleurboekje gemaakt (niet meer te koop overigens) en daarin heb ik deze kleine uitleg gegeven over hóé je kunt 'sluieren'.
En echt..........één advies............door te doen, soms veel te doen, krijg je het echt in vingers......deze prachtige vorm van (in)kleuren.........




veel kleurplezier gewenst............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.