zondag 23 april 2017

Overgave.......de natuur dwingt ons gewoon........









Oh wat een schrik deze week. Dikke vorst aan de grond………hier in Twente is afgelopen week bijna -8 graden gemeten. In eerste instantie dacht ik…….het valt wel mee…….maar na een 2e rondje in de tuin gisteren, tjonge wat een schrik. De hortensia blaadjes (tja ze staan al helemaal in blad) behoorlijk bruin, de vlinderstruiken, wauw, die zijn er ook niet al te best uit. En dan onze appelboom die zó prachtig in bloei staat………zou dat allemaal wel goed komen (ik bedoel…….ik sta ieder jaar altijd dagen in de keuken om appelmoes te maken voor een heel jaar……..zou ik dit jaar ook weer graag doen).

En het maakt me ook wel weer ‘nederig’. We kunnen met allerlei kunstgrepen voorkomen dat de natuur invloed op dingen heeft……zoals de professionele tuinders die met vuurkorven en waterspuiten de hele handel in tijd van vorst beschermen. Dat is ook hun broodwinning. Maar hier, in onze eigen tuin, nee, ik wil wel eens wat potten naar binnen brengen, maar die hele rij hortensia’s afdekken…..de appelboom in de nacht nathouden.
Nee eerlijk gezegd gaat me dat een stap te ver. Daarom maakt het me ook ‘nederig’. De natuur is (soms) helemaal niet te sturen. En dan de vraag, moeten we dat ook wel willen. Of moeten we ons overgeven aan het grotere geheel….

Ik denk het wel…….wij mensen, denken, en zeker in onze huidige tijd en maatschappij, dat we alles ‘onder controle’ hebben, nou mijn gevoel zegt, écht niet. Soms moeten dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Maar velen vinden dit zó lastig. In alle facetten van het leven………wie durft er nog mee te stromen op de golven van het Leven……..Onze voorouders durfden (en moesten) dat wel. Was het gemakkelijk, nee ik denk zeker niet, maar er was een gevoel van overgave………de natuur geeft en de natuur neemt………het vertrouwen was er, dat het ‘ergens goed voor was’.

Oei……en dat drijft allemaal boven in mijn gedachten, terwijl ik mijn rondje door de tuin doe, waaruit blijkt dat één nachtje vorst onze tuin er deze zomer misschien wel heel anders uit laat zien dan anders…………

(hortensia's vorig jaar, hoe wordt het dit jaar?)


Ik geef het over………zie wel wat er komt, of juist niet. Daar waar mogelijk is, zal ik de natuur een handje helpen……..en de rest is…………..overgave……….

Ik wens jullie een heerlijke ZONdag………

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.