dinsdag 6 maart 2018

Mis-lukt of niet?


Het woord mislukt kwam als eerste bij me binnen. Na het zien van dit eindresultaat. Terwijl ik er wél heel erg blij van word. Ergens vorige week was ik begonnen met een voorjaarsbloem te tekenen. Daar was ik aan toe, tijdens die hele koude, gure, winderige vorstperiode. Maar de tekening werd niet afgemaakt. Ik had een hele leuke in gedachten, met een bloem, deze keer eens niet precies in het midden. Nee afwijkend, leuk! Daaromheen zou ik allerlei prachtige sierlijke vormen gaan tekenen.

De bloem stond dus al een paar dagen te wachten op papier. En jawel daar kwam een ander idee binnengewandeld. Werken met aquarelverf. Leuk en spannend, omdat de verf altijd een kant opgaat die je niet verwacht óf omdat de kleur altijd net iets anders wordt.  Omdat deze bloem toch lag te wachten op een eindafwerking, dacht ik, kom op, stap uit je structuur, en ga spelen met datgene wat je hebt getekend. Af en toe moet een mens gewoon zichzelf eens streng toespreken!!

Ik heb óm de cirkel heen met aquarelverf gewerkt, de kleuren bijpassend gekozen bij de bloem die al getekend was. En kijk nog toch. Nú vind ik het juist een beetje storend dat ik niet in het midden heb gewerkt, maar..........ik mag gewoon oefenen. En kijken naar een tekening die niet geworden is wat ik ervan verwachtte (dat is ook de omschrijving van het woord: mislukken volgens de Dikke van Dale, niet worden wat het moest worden). En ja toch word ik er ook wel vrolijk van........en het heeft me een enorme stimulans gegeven om hier meer mee te gaan experimenteren........kortom mis-lukt of niet......het krijgt een vervolg.....het bruist intussen heel kleurrijk binnenin mij.

een heerlijke avond gewenst.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.